Sprytne rozwiązania ze świata
KAMPANIA „KIM JEST OPIEKUN” (Kampanie „What is a caregiver” i „PS. I understand”)
Strona WWW: http://www.caregivinglink.org
Kraj: USA
Kontakt: tel.: +1(651) 280- 2273, e-mail: caregiving@wilder.org
Opis projektu: Tylko 19% ludzi, którzy opiekują się kimś niesamodzielnym, uważa się za formalnego opiekuna. Często nie są świadomi swoich praw, a także obciążenia, jakie wywołuje ta praca. A to m.in.: ryzyko wypalenia, depresja czy choroby serca. Bycie opiekunem to bardzo stresujące i żmudne zajęcie. Lekarze zalecają, aby opiekunowie robili sobie przerwy i regularnie uczestniczyli w grupach wsparcia. Ale osoby opiekujące się kimś muszą najpierw wiedzieć, że ich działania można jakoś nazwać i że mogą szukać pomocy. Często mówią: „Ale ja tylko wożę żonę do lekarza i pomagam jej zjeść”. Trzy amerykańskie organizacje: Amherst H. Wilder Foundation, The Alzheimer’s Association oraz The Metropolitan Caregiver Service Collaborative, postanowiły to zmienić.
Kampania „What is a caregiver” („Kto to jest opiekun”) uświadamiała, co to znaczy być opiekunem. Składały się na nią billboardy, artykuły w mediach i spotkania ze społecznością lokalną.
Drugim krokiem jest projekt „PS. I understand” („PS. Rozumiem”), czyli strona internetowa i linia telefoniczna, której pracownicy pomagają kontaktować nowych opiekunów z mentorami – ludźmi, którzy od dłuższego czasu zajmują się opieką nad kimś i chcą pomóc innym w podobnej sytuacji.